Udsalgskup til børn - spar 40%

Vores tur til kreta med børn

Som en del nok har set på min Instagram profil, så var vi en tur på Kreta i starten af maj.

Vi boede på det lækreste 5-stjernet hotel i Kolymbari (ca. 20-30 min fra Chania) og vi rejste med Spies. Hotellet hed Avra Imperial som var et lækkert Resort med egen strand, beach-bar og børneklub.

Rejsen bestilte vi tilbage i september måned, og jeg ved derfor ikke om rejsen har været dyre/billigere hvis man bestilte tættere på afrejsedatoen.

Selve rejsen gav vi 11.934 kr for, og var inkl. mad til begge børn på flyet samt morgenmad på hotellet alle 7 dage. Vi tilkøbte privat pool for 3000 kr, og Holiday Inclusive for 3200 kr. Samlet gav vi 18.134 kr.

Billeder er altid taknemmelige, men vi blev meget positivt overrasket over hvor stort og lækkert hotellet var. Hotellet er faktisk meget finere i virkeligheden 🙂

Maden på hotellet
Holiday Inclusive betød at vi havde mad (frokost + aften) 5 ud af 7 dage inkl. drikkevarer til måltiderne.

Buffeten var stor – og havde et bredt udvalg, som skiftede fra dag-til-dag. Den første dag vi spiste der, var både frokost og aftensmad smagløs og kantine-agtigt. De efterfølgende dage var maden fin, dog savnede vi nogle flere “børneretter”. F.eks at der som altid var pommes frites til de kræsne børn. De fleste dage spiste vores børn brød med smør. Udover overstående, så var der også kun én vand/øl pr næse til måltiderne.

Vi prøvede at regne lidt på det efter vi havde spist på hotellet et par gange, og hvert måltid havde vi betalt 320 DKK for – hvilket vi snildt kunne spise for inde i Chania by. Det var derfor ikke pengene værd i vores øjne at tilkøbe Holiday Inclusive.

Elafonisi – the pink beach
Den ér altså lyserød, men ikke lige så lyserød som de photoshoppede billeder man finder alle steder på nettet. Den var virkelig fin, og børnene var vilde med stranden.
Vi ankom til stranden ca. 10:30, og da klokken var 11:00 var stranden proppet med turister. Så hvis man gerne vil nå at have fat i en liggestol, og nå at tage nogle flotte billeder uden alt for mange mennesker i baggrunden, så er det en god idé at komme i god tid 🙂

Maliks fødselsdag
Malik havde fødselsdag mens vi var på ferie, og dagen inden modtog vi dette brev under døren af hotellet.  Hotellet inviterede os på gratis fødselsdagskage i en af deres andre restauranter (ikke den der var med i Holiday Inclusive) hvilket vi selvfølgelig takkede ja tak til.

Leje bil
Vi lejede en bil i 2 dage, hvor vi fik set lidt af Kreta. Vi lejede bilen på hotellet. Bilen vi lejede (kategori C – mellem størrelse bil) kostede 70 euro pr dag, eller 3 dage for 140 kr (inkl autostole)

Vi havde kun behov for bilen i 2 dage, så vi fik den for 120 euro – ca. 900 DKK.

Vi skulle ikke ligge noget depositum, men derimod oplyse kort-oplysninger såfremt vi totalskadede bilen. Beløbet de ville hæve i sådan en situation var 300 euro.

Vi var virkelig glade for at vi brugte de penge og lejede den bil. Det gav en meget bedre ro at vi selv kunne bestemme hvad vi ville se, på hvilke tidspunkter, og i hvilket tempo. Børnene kunne tage en pause mens vi kørte, og vi kørte steder som en taxa måske ville køre udenom.

Næste gang vi skal på ferie, vil vi leje bil allerede fra starten af.

Chania
Vi tilbragte to ud og syv dage i Chania (old town) og vi blev slet slet ikke færdige med at udforske den by! Bylivet og alle de små snoede gader var fantastiske. Der var massere af butikker/boder/markeder. Massere af restauranter og musik. Børnene elskede det, og vi slappede virkelig af.

En af dagene spiste vi frokost på en restaurant der hed Zephos. Det lå nede ved havnen, ved Old town, og maden var virkelig lækker. Vi delte 5 græske retter, og børnene fik  børne menuer. Alt inkl. drikkevarer blev lige knap 300 kr.

Taxa priser
En taxa fra lufthavnene til hotellet var 60 euro. Taxa fra hotellet til Chania var 35 euro (hver vej).
Taxa’erne på Kreta bruger ikke taxameter, så det er en god idé at spørge/aftale pris inden man sætter sig ind.

Parking i Chania
Vi parkerede ved Defkalionos 19-21, 73100 Chania, som lå lige ved Chania old town. Det kostede 1 euro pr. time. Vi kom ved 10:30 tiden, og kørte igen kl. 15:00- på begge tidspunkter var der massere af ledige parkeringsplader.

Man har altid en masse forventerning og forhåbninger når man rejser på ferie med børn, og det bliver sjældent som man havde forestillet sig, men vi havde en dejlig tur, og vi har fået skabt en masse dejlige minder – og det er jo det vigtigste!

Vil du se mere fra vores tur? Så har jeg samlet en masse videoklip og billeder fra vores tur på min Instagram.